תוכנית עסקית היא אחד הצעדים הראשונים בהפיכת רעיון לעסק
תוכנית עסקית משמשת יזמים וחברות לביצוע ניתוח מעמיק ומסודר של העסק, לשם גיוס הון ושיתוף פעולה, בדיקת כדאיות ההקמה ותכנון אסטרטגיה עסקית למוצר או לשירות החדש. דרך כתיבת התוכנית העסקית היזם מחדד את הרעיון העסקי או הטכנולוגי שלו, את בניית הרעיון והיציאה שלו לשוק.
התוכנית העסקית מסייעת להעריך האם יש שוק למוצר/רעיון העסקי, האם השוק גדול מספיק, ואם כן, כיצד להגיע לשוק זה.
ניתוח נכון ומעמיק של יסודות אלו יגדילו משמעותית את הסיכוי להביא את הרעיון העסקי להצלחה!
הייחודיות של SPARK באה לידי ביטוי בכמה נושאים:
- תהליך כתיבת התוכנית העסקית וניתוח המיזם הינם עיקר העבודה ובעלי חשיבות עליונה. התוכנית העסקית חייבת להיות מקצועית ביותר והיא צריכה לשמש את היזמים כתוכנית פעולה להקמת המיזם בהצלחה (אסטרטגית, עסקית וטכנולוגית).
העבודות שלנו זכו בפרסים ובתחרויות בישראל ובעולם:
QUALCOMM, SeedCamp, DFJ & Cisco Global Business Plan Competition, BizTec – Israeli entrepreneur contest, Technion Club entrepreneur contest.
- הצגת המיזם בצורה שיווקית ואטרקטיבית ביותר למשקיעים. תוכנית עסקית היא למעשה כלי שיווקי למיזם להשגת ההשקעה. לכן אנו משלבים את המומחיות השיווקית של הצוות שלנו בבניית והצגת המיזם בתוכנית העסקית.
- חוסכים כסף ליזם בבניית התוכנית העסקית ובכלל בהקמת המיזם עצמו. אנו רואים חשיבות גבוהה לכך שיזמים בתחילת דרכם ישקיעו את כספם בתבונה ורק על דברים שהכרחיים להצלחת המיזם. כל הוצאה בשלבים ההתחלתיים של המיזם הינה קריטית להצלחת המיזם, ובזבוז הכספים המעטים שיש למיזם בתחילת דרכו (אף אם קיבל השקעה ראשונית ממשקיע) יכולה להפיל את המיזם.
כיצד החיסכון מתבצע?
א. בנייה משולבת של התוכנית העסקית (תמצית ו/או מלאה) על ידי היועץ והיזמים יחד. אנו משלימים לכם רק את מה שאתם באמת צריכים – את החומרים שהוא צריך ואינו יודע לנתח/לבחון בעצמו.ראה/י מאמר שלנו בנושא.ב. צוות SPARK מורכב גם מעורכי דין וראי חשבון ואנשי מקצוע נוספים אחרים. הידע שלנו בתחומים הנוספים מאפשר לנו לכוון אתכם ולייעץ לכם כיצד לחסוך בעלויות יועצים למיניהם כדי שלא “תפלו בפח” ותשלמו ביוקר.
ב – SPARK תהליך העבודה אינו מסתיים בכתיבתה של התוכנית העסקית, אלא חשוב לנו להמשיך ולעקוב ולעזור לחברה בהתפתחותה עד להגעה להצלחה! ב – SPARK אנו ממשיכים להיפגש עם החברה/יזמים פעם בחודש, על מנת לעקוב אחר היישום של התוכנית העסקית, קישור החברה/היזמים לגורמים רלוונטים בשוק (משקיעים, חברות לשיתופי פעולה וגורמים אחרים), בחינת ההתקדמות של החברה והשינויים שקרו בשוק וכו’.
מוצרים נלווים
מצגת למשקיעים – בהצגת המיזם/העסק בפני משקיע, בנק, המדען הראשי, שותף עסקי או כל גורם אחר, נהוג להשתמש במצגת קצרה שמציגה באופן מתמצת ומשכנע את עיקרי התוכנית העסקית.
המצגת חייבת להיות עניינית ומקצועית מאחר והיא מהווה גם חלק מהרושם הראשוני שיוצר היזם אצל המשקיע. בנוסף, המצגת מהווה כלי משמעותי ליזם בהצגת העסק/המיזם שלו, לכן היא חייבת להעביר את המסר בצורה ברורה, להיות בנויה בצורה נכונה ששמה דגש על החלקים הנכונים ומתאימה לקהל היעד.
עמוד אחד (One Pager) – משקיעים מקבלים ורואים המון מיזמים ורעיונות מדי שנה, ולא תמיד יש להם זמן להתעמק על ההתחלה בתוכנית עסקית מלאה אודות המיזם/העסק. לכן, לפעמים נכון יותר להכין עבור המיזם מסמך בן עמוד אחד אשר מתמצת את עיקר פרקי התוכנית העסקית ומעביר את עיקרי הרעיון – הצורך, המוצר, השוק, האסטרטגיה ותמצית התחזית הפיננסית.
ה- One Pager הינו אפקטיבי ביותר לשלב הראשון בו נדרש לייצר עניין אצל המשקיעים על מנת להגיע להמשך הידברות והתעמקות במיזם. המסמך צריך להיות קצר וקולע, שאינו מייגע את הקורא ולסקרן את הקורא לשמוע עוד.
ליווי המיזם להשגת השקעה – כשמשקיע/גורם מימוני בודק אם להשקיע/לממן מיזם כלשהו, הדבר הראשון שאותו הוא בוחן הוא היזם עצמו! – האם הוא מסוגל להוביל את החברה להצלחה. לכן אנו ב SPARK מאמינים כי על מנת להשיג השקעה או מימון למיזם, לא מספיק לגבש תוכנית עסקית מעולה, אלא הכרחי ללוות את היזם ולהכין אותו גם לקראת שיחות עם משקיעים פוטנציאליים וגופים מימוניים אחרים.
בין היתר, על היזם להכיר את השאלות הנפוצות של המשקיעים וגורמי מימון אחרים (בנקים, VC, אנג’לים מדען, וכו’) בעת הצגת המיזם מולם, ולהכין מראש את המענה לשאלות אלו. לכל גורם מממן יש דגשים משלו וחשוב שכל יזם יהיה מוכן להתמודד בהצלחה עם כל אחד מהם.
בנוסף, על היזם להבין לעומק את השפה העסקית והפיננסית ואת המשמעות של כל מונח, זאת על מנת לקבל את היכולת להתמודד ולהוביל את הדיון בפגישה מול הגורמים הממנים הללו.
פרקי התוכנית העסקית
1. פרק “הצורך” – The Need
• הבעיה או המחסור שקיים בשוק
• היקף וגודל הבעיה/הצורך (האם שווה להקים בשבילה מיזם/עסק)
2. פרק השוק
• סקירת השווקים הרלוונטים של המוצר/המיזם
• מחזורים הכספיים של השווקים
• שיעורי הצמיחה
3. פרק המוצר/השירות והטכנולוגיה
• חזון המיזם/החברה
• הצגת המוצר/השירות על כל יכולותיו העונה על “הצורך”
• יתרונות המוצר/השירות
• פטנטים וזכויות יוצרים
4. פרק המתחרים
• הצגת המתחרים הנוכחיים/פוטנציאליים
• תיאור היתרון היחסי של שירות/מוצר המיזם
• טבלת השוואה
5. פרק אסטרטגיית החדירה לשוק
• גיבוש מטרות אסטרטגיות לטווח הקצר ולארוך
• אסטרטגיית חדירה לשוק
• גיבוש עקרונות לתוכנית שיווקית – קד”מ, פרסום, ערוצי הפצה וכו’
• מודל עסקי
• תמחור המוצר.
6. הצגת צוות הניהול והיזמים
• הצגת היכולות הטכנולוגיות והניהוליות של המנהלים והיזמים
• תיאור קצר של כל מנהל ותפקידו בחברה
7. תוכנית הפיתוח
• הצגת תוכנית הפיתוח
• תרשים גנט לכל שלב ושלב בפיתוח
8. תחזית פיננסית
• הצגת תזרים המזומנים של המיזם ל- 5 שנים הקרובות
• פירוט הנחות היסוד לתזרים – מכירות, עלויות, השקעות וכו’
• בחינת מדדי רווחיות – גולמי, תפעולי, EBITDA
• בחינת מדדים תפעוליים – “free active users”, “visitors”, “”Paying users “conversion rate”,וכו’.
• בחינת נקודות האיזון וההשקעה הדרושה
• בחינת אפשרויות המימון
• בחינת תקופת ההחזר על ההשקעה – NPV