האם להחתים על הסכם סודיות?
האם נכון לדרוש ממשקיעים, מכרים בכנסים, קרנות וגורמים אחרים לחתום על הסכם סודיות? האם זה תורם להצלחת המיזם או למעשה פוגע בו?
הרבה יזמים שפונים אלי ייעוץ מבקשים להחתים אותי על הסכם סודיות לפני שהם חושפים את הרעיון. לי כמובן שאין בעיה לחתום על הסכם כזה, אך אני תמיד תוהה האם הם שומרים על כזו חשאיות גם בפני גורמים אחרים, כמו משקיעים פוטנציאליים? מכרים מכנסים ונטוורקינג של היזמים? קרנות למיניהם? וגורמים נוספים אחרים.
כעקרון, אני חושבת שלשמור באדיקות על הרעיון ולאפוף חשאיות עליו מכל גורם אפשרי, אינה נכונה. וזו ממספר סיבות:
-
- כדי להיות יזם דרושים תכונות מיוחדות של לקיחת סיכון, מנהיגות, אי יציבות כלכלית בהתחלה ועוד.לא כל אחד בנוי להיות יזם, ולכן גם אם מישהו ישמע על הרעיון שלכם ויחשוב שהוא מצוין, הדרך מפה ועד הקמת מיזם עוד ארוכה.\
- ככל שחושפים את הרעיון בפני יותר אנשים, מקבלים יותר רעיונות, תוספות וטיפים מאנשים להשבחת הרעיון, ואם פועלים נכון מצליחים לחדד עוד יותר טוב את הרעיון ואת הדרך לבניית המיזם.
- חשיפת הרעיון מאפשרת ליצור נטוורקינג, שותפויות ושיתופי פעולה למיזם כבר בתחילת דרכו, מה שמגדילים את הסיכוי להצלחה.
- ההשקעה בגניבת הרעיון והוצאתו אל הפועל היא כל כך גבוהה, שהיא לרוב לא משתלמת בכלל. שכן זה שגנב את הרעיון יודע שכבר יש מישהו שמיישם אותו, כלומר הוא מראש מתחיל כמה צעדים מאחור.גם אם מישהו יעתיק את הרעיון, כדי שהרעיון יצליח צריך יזמים מצוינים, תוכנית עסקית נכונה, תוכנית שיווק מצליחה, קשרים עסקיים ועוד להתגבר על המון קשיים ואתגרים בדרך. כך שגם אם יש מתחרה – אין זה אומר שהוא בכלל יצליח להרים את המיזם, ואם כן אז אם הוא יבנה את זה בדיוק כמוכם.
- הרבה מהאנשים שתרצו לחשוף בפניהם את הרעיון, ובייחוד משקיעים, לרוב לא יסכימו לחתום על הסכם סודיות. התעקשות על החתימה יכולה להבריח אותם וחבל. תזכרו שעיסוקם של משקיעים אינו בגניבת רעיונות. הם בונים את עסקיהם, בין היתר, על שמם הטוב, לכן האינטרס שלהם לגנוב רעיון הוא אפסי.
מעבר לכך, משקיעים נחשפים לכמות אדירה של רעיונות. זו העבודה שלהם. חתימה על הסכם סודיות מגבילה אותם בעבודתם ולכן הסיכוי שיסכימו לחתום עליו אפסית.
לסיכום, ההמלצה שלי היא פתרון ביניים. לבקש לחתום על הסכם סודיות מאנשים שהחשש שיעתיקו את הרעיון שלכם הוא גבוה, כמו עסקים שבוודאות ירצו להשתמש ברעיון שלכם כדי להעתיק ולשדרג את החברה שלהם (במקרה הזה עדיף בכלל לא לחשוף את הרעיון, כי גם אם הם יחתמו על הסכם סודיות יש להם אינטרס גבוה להפר אותו ולגרום לנזק בלתי הפיך למיזם שלכם) וכמובן לא לפרסם את הרעיון בחוצות העיר…
אך מצד שני לחשוף ולדבר על הרעיון באופן חופשי בפני כאלו שאתם רואים שיכולים לעזור לכם במיזם, לחדד אותו, להשקיע בו, לקשר אתכם לשותפויות מתאימות וכו’.